Aloha Bering Renaissance och Blyblomma

Lite bilder från dagens blomstatus! Väderprognoserna är som Stockholmsbörsen... volatila minst sagt. Idag skulle det bli sol i stort sett hela dagen men det är ändrat. Mulet i stort sett hela dagen. Men vi slipper regnet som omväxling! 

Uppdatering 13.29: vi slapp inte regnet - så ordningen är återställd! :)

Regnskadade Alohaknoppar


(Ännu) ej regnskadad Alohaknopp


Bering Renaissance


Blyblomma


Blyblomman skall bli extra spännande för en sådan har jag aldrig sett blomma i verkligheten. Däremot finns det fina bilder på Anitas Blogg:
http://anitalinder.wordpress.com/2008/08/30/blyblomma-plumbago-auriculata/

Kommentarer
Postat av: Anita

Så roligt att du hittade min blogg och jag hittade din. Alltid roligt att hitta nya intressanta trädgårdsbloggar. Jag ska lägga till din hos mig.



Såg att du skrivit en fråga om min blyblomma på min blogg. Jag svarar här hos dig.



Jag har ju snart haft min i 10 år och den är tålig för jag har övervintrat den på olika sätt. Först hade jag den i ett rum utan fönster med enbart växtbelysning. Inga problem men man märkte att den tyckte det blev lite varmt. Sedan har jag övervintrat den på fönsterbrädan i köket, utan extra belysning. Det gick också bra men de senaste åren har jag ett uterum som håller ca 5-7 grader på vintern och där har den också trivts bra. Det man får vara försiktig med är att den inte gillar när det blir för kallt. Jag har haft ner mot 3 plusgrader och då har den hängt lite med bladen men den hämtar snabbt upp sig igen när det blir lite varmare.



Den är jättevacker när den blommar. En av få blommor som är riktigt himmelsblå. Det du bör tänka på är att du krukar den och tar in den innan det blir frost för det tror jag inte den klarar.



Jag brukar klippa ner min rätt ordentligt inför vinterförvaringen (och även vid omplanteringen på våren). Dom blir ju ganska långa och vildvuxna så jag få inte plats med den annars. Men det har alltid funkat hur bra som helst. Blyblomman verkar över huvud taget vara väldigt tålig.



Lycka till med din blyblomma. Hoppas nu att den slår ut snart. Jag ser ju att du har knoppar på väg. Hör gärna av dig till mig om du har några frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara.



Ha en skön helg!

Anita

2011-08-13 @ 12:16:02
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Ann Margret

När kommer din bok med porträtt av rosor ut?

Dina bilder är supersuperfina!

2011-08-13 @ 21:41:53
Postat av: Lotta

Anita: Tack för långt inlägg!!! Ok, då förstår jag att blyblomman är rätt tålig. Då börjar jag med mitt sovrum som är ljust och svalt på vintern! Den inglasade balkongen som jag tänkte på först är inte helt frostsäker!



AM: tack kära du men det är LÅNGT kvar dit :)Det finns en oändlig mängd verkligen duktiga blomsterfotografer och en i toppskiktet har just kommenterat detta inlägg, Anita. Kolla hennes blogg!

2011-08-14 @ 06:37:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0