Rosenstatus mitten av juni 2012

Rosorna har verkligen varit sena i år! Inte för att jag har sååå lång erfarenhet - men jag har helt bestämt för mig att de var tidigare förra året. Och så är det nästan som att ha dagisbarn det här med att ha rosor. Nya sjukdomar hela tiden. So far:

  • Bladlöss i mängd
  • Svartfläcksjuka
  • Rosrost

Svartfläcksjukan verkar ha drabbat den 2-åriga Alohan värst - inte säker på att jag kan ha den kvar. Synd för den är stor och pampig. Rosrosen har även den drabbat Alohan. Friskast av rosorna verkar vara New Dawn och mina 2 Jolly Dance!

Igår fick österrabatten stryka på foten - ska göra om den helt. Jag inser ju att det inte är min sak att ligga o pilla i rabatter - man lär sig :)

Här kommer i alla fall några nytagna rosbilder!

Mme Alfred Carriere först - kinkig dam! Men ljuvlig när hon väl slår ut. Hoppas hon överlever! Hon har drabbats av någon sjukdom som jag inte riktigt vet vad det är. Men växer på trots den så jag håller tummarna!



Jolly Dance - jag har två, en utmed varje spalje mot söder (fast mycket skugga eftersom jag har ett stort träd utanför staketet...). Mycket friska och bladlössen verkar inte heller gilla dem! Hurra!



Bonita Renaissance - en spännande bekantskap. Systern Bering Renaissance överlever nog inte hos mig, denna Bonita däremot verkar vara av helt annat virke. Relativt frisk och växer hyfsat bra! Mycket spänd på blommorna när de slagit ut!



Övriga rosor är New Dawn (växer så det knakar i pallkragen) har bara stora knoppar, Fruhlingsduft har inga knoppar alls (än?), York and Lancaster har inte heller några knoppar. Däremot har den lilla söta Cornelia knoppar och en blomma har slagit ut. En helt udda liten ros som är bedårande. Bilder vid ett annat tillfälle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0